کاربرد سنگ مرمریت در طراحی داخلی و خارجی ساختمان

کاربرد سنگ مرمریت در دیزاین داخلی و خارجی ساختمان

سنگ مرمریت چیست؟

سنگ مرمریت که با عنوان ماربل (Marble) نیز شناخته می‌شود، یک نوع سنگ دگرگونی است که غالبا دارای رگه‌های زیبایی می‌باشد. این سنگ از مقاومت مناسبی برخوردار است؛ این ویژگی در کنار زیبایی منحصربفرد آن باعث شده که به طور گسترده در نمای داخلی ساختمان مورد استفاده قرار بگیرد. با این حال استفاده از مرمریت در نمای بیرونی ساختمان به اندازه نمای داخلی متداول نیست. در ادامه مطلب درباره کاربرد سنگ مرمریت در طراحی داخلی و خارجی ساختمان بیشتر توضیح خواهیم داد. رنگ بندی سنگ مرمریت بسیار متنوع بوده و انواع سنگ مرمریت مشکی، سفید، سبز و… را دربر می‌گیرد.

لازم به ذکر است با استفاده از دستگاه اسکنر سنگ می‌توان تصاویر بسیار باکیفیتی از سنگ‌های مرمریت تهیه کرد. تصاویر اسکن شده رنگ واقعی و طرح سنگ را به خوبی نمایش می‌دهند در نتیجه انتخاب سنگ راحت‌تر می‌گردد. شرکت آیوا تولید کننده دستگاه اسکنر سنگ اسلب و سورتر با کیفیت بسیار بالا با استفاده از هوش مصنوعی است.

 

مزایای استفاده از سنگ مرمریت در طراحی ساختمان

سنگ مرمریت به علت ویژگی‌های قابل توجهی که دارد، جزء پرکاربردترین سنگ‌های ساختمانی محسوب می‌شود. موارد زیر، مهم‌ترین مزایای استفاده از سنگ مرمریت در طراحی ساختمان هستند:

  • تنوع رنگی بالایی دارد که با اکثر سلیقه‌ها سازگار است.
  • بافت نرم سنگ مرمریت باعث می‌شود که گزینه مناسبی برای ساخت مجسمه‌ها و وسایل تزئینی باشد.
  • سطحی صاف، براق و آینه‌ای دارد.
  • قابلیت صیقل پذیری بالا

کاربرد سنگ مرمریت در طراحی داخلی ساختمان

بیشترین کاربرد سنگ مرمریت در طراحی داخلی ساختمان است. لازم به ذکر است که سنگ مرمریت عموما در دکوراسیون خانه‌های لوکس و گران قیمت که فضاهای باز و بزرگی دارند، به کار می‌رود. موارد زیر، رایج‌ترین کاربردهای سنگ مرمریت در طراحی داخلی ساختمان هستند. کاربرد سنگ مرمریت در دیزاین داخلی منزل شامل موارد زیر می‌گردد:

  • سنگ دیوار
  • سنگ حمام و سرویس بهداشتی
  • سنگ کف
  • سنگ بین کابینت
  • سنگ پله و راه پله
  • ستون
  • سنگ تی وی

کاربرد سنگ مرمریت در اتاق خواب

سنگ مرمریت می‌تواند در دیوارهای اتاق خواب (دیوار پشت میز آرایش یا دیوار پشت هدبرد تخت)، میزهای عسلی کنار تخت، اکسسوری‌هایی مانند ساعت دیواری و آباژور به کار رود و حتی می‌تواند به عنوان کف پوش اتاق خواب مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از سنگ مرمریت با رنگ روشن باعث می‌شود که فضای اتاق خواب بزرگتر بنظر برسد.

کاربرد سنگ مرمریت در حمام و سرویس بهداشتی

اغلب سنگ‌های مرمریت، جذب آب بالایی دارد بنابراین برای قسمت‌های بسیار مرطوب مناسب نیست. با این حال می‌توانید در بخش‌های از حمام و سرویس بهداشتی که در معرض رطوبت و آب کمتری قرار می‌گیرند، از سنگ مرمریت استفاده کنید.

کاربرد سنگ مرمریت در آشپزخانه

دیوارهای آشپزخانه، پیشخوان، قسمت‌های پشت سینک و کابینت‌ها مکان‌های مناسبی برای استفاده از سنگ‌های مرمریت هستند. با این حال بهتر است از سنگ مرمریت برای کف آشپزخانه استفاده نکنید. در اغلب موارد در طراحی آشپزخانه از سنگ‌های مرمریت روشن با الگوهای رنگی استفاده می‌شود. این نوع مرمریت‌ها باعث می‌شوند که آشپزخانه روشن‌تر و بزرگتر بنظر برسد.

استفاده از سنگ مرمریت در ساخت ستون

سنگ‌های مرمریت قابلیت ساب پذیری و تراش کاری بالایی دارند و به همین خاطر مدت‌هاست که برای ساخت ستون‌های ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استفاده از سنگ مرمریت در پله و راه پله

سنگ‌های مرمریت می‌توانند در ساخت راه پله‌های داخل ساختمان نیز مورد استفاده قرار گیرند. آنها در کنار نرده‌های چوبی یا استیل، زیبایی خاصی ایجاد می‌کنند که جلوه دوچندان زیبایی به محیط می‌بخشد.

استفاده از سنگ مرمریت برای دیوارپوش‌ها

سنگ مرمریت یک گزینه ایده آل برای دیوارهای داخلی ساختمان است اما برای همه دیوارهای داخلی مناسب نیست. از آنجایی که سنگ مرمریت قابلیت بالایی در جذب آب و رطوبت دارد، نباید برای دیوارهایی که در معرض رطوبت قرار دارند مورد استفاده قرار گیرد. از سنگ مرمریت می‌توان در دیوارهای پذیرایی، دیوار لابی و … استفاده کرد.

کاربرد سنگ مرمریت در طراحی خارجی ساختمان

همانطور که گفته شد، کاربرد اصلی سنگ مرمریت در نمای داخلی ساختمان است. زیرا سنگ‌های مرمریت با قرارگیری در معرض نور خورشید تغییر رنگ می‌دهند و همچنین به علت جذب بالای آب نسبت به رطوبت حساس هستند و بنابراین برای نمای بیرونی ساختمان‌هایی که در شرایط آب و هوایی ناپایدار قرار دارند، توصیه نمی‌شوند.

از میان سنگ‌های مرمریت فقط چند نوع از آنها علاوه بر نمای داخلی، قابلیت استفاده در نمای بیرونی ساختمان را نیز دارند. سنگ مرمریت لاشتر و سنگ مرمریت هرسین، دو نمونه از سنگ‌های مرمریت مناسب برای نمای بیرونی ساختمان هستند.

معایب استفاده از سنگ مرمریت برای نمای بیرونی ساختمان

استفاده از سنگ مرمریت در نمای بیرونی ساختمان با معایب زیر همراه است:

  • مقاومت پایین‌تر در مقایسه با سایر سنگ‌ها
  • قابلیت جذب آب بالا در اغلب انواع سنگ مرمریت
  • سنگین کردن وزن سازه
  • هزینه بالاتر نسبت به سایر سنگ‌های نما
  • لکه پذیری بالا
  • مقاومت کم نسبت به سرما
  • ایجاد خوردگی و ترک‌های عمیق در نمای ساختمان به مرور زمان
  • پوسته پوسته شدن سطح سنگ در برخی موارد

شرایط استفاده از سنگ مرمریت برای نمای بیرونی ساختمان

برای آنکه بتوانید بدون به خطر انداختن دوام و کیفیت نمای سازه از سنگ‌های مرمریت در نمای بیرونی ساختمان استفاده کنید، به موارد زیر توجه نمایید:

  • سنگ مرمریت مورد استفاده در نمای بیرونی ساختمان باید بسیار ضخیم باشد (ضخامت بالای ۴ سانتی متر). ضخامت زیاد سنگ مانع نفوذ آب به درون سنگ می‌شود و خوردگی و ترک‌های عمیق سنگ را به تعویق می‌اندازد.
  • سطح سنگ ساب خورده نباشد (یعنی سطح غیر براق داشته باشد)

برج آزادی، یک نمونه موفق از کاربرد سنگ‌های مرمریت در نمای بیرونی ساختمان است. برای ساختن برج آزادی از سنگ مرمریت غیر براق استفاده شده است و همانطور که می‌بینید، در گذر سال‌ها کاهش کیفیت قابل توجهی در ساختار و نمای آن اتفاق نیفتاده است.

حرف آخر

سنگ‌های مرمریت جزء محبوب‌ترین سنگ‌های ساختمانی برای نمای داخلی سازه‌ها هستند. سنگ مرمریت به علت تنوع طرح و رنگ و سطح براق و درخشنده‌ای که دارد، در ساخت دیوارپوش‌ها، پله‌های داخلی ساختمان، اتاق خواب و …  مورد استفاده قرار می‌گیرد. امکان استفاده از سنگ‌های مرمریت در طراحی خارجی ساختمان نیز وجود دارد اما توصیه می‌شود در شرایط اقلیمی ناپایدار با آب و هوای مرطوب مورد استفاده قرار نگیرند. کاربرد سنگ مرمریت در کنار زیبایی منحصر به فرد، آن را به یک گزینه محبوب برای دیزاین داخلی منزل تبدیل کرده است.

 

عکس استاندارد

در دستگاه اسکنر آیوا برای عکس برداری، از دوربین های کالیبر شده استفاده شده که باعث می شود عکس سنگ با رنگ واقعی آن در شرایط استاندارد کاملا برابر باشد.
با توجه به اینکه احتمال تغییر شرایط نور دستگاه در دراز مدت وجود دارد، اسکنر در ابتدای روز وضعیت نور دستگاه را چک می کند تا در صورت نیاز نسبت به تغییر ال-ای-دی ها اقدام گردد. بدین صورت اسکنر آیوا همیشه رنگ واقعی سنگ را اسکن می کند و اگر یک سنگ توسط دو اسکنر آیوا اسکن شود، عکس آن ها کاملا یکسان خواهد بود.

Standard
|

Standard —

هوش مصنوعی

سنگ های تولیدی کارخانه با سایز زیر یک متر به علت تغییرات رنگ در اسلب ها، نیاز به دسته بندی و سورت شدن بر اساس رنگ دارند که معمولا در کارخانه ها توسط کارگران انجام می شود. این روند به علت تغییر رنگ سنگ ها در طول روز به علت جابجایی خورشید، خستگی چشم کارگران و دلایل دیگر معمولا با خطا همراه می باشد.
دستگاه آیوا با استفاده از هوش مصنوعی که مخصوص سنگ های هر کارخانه ساخته می شود کار سورت کردن را با دقت بسیار بالا انجام می دهد و عدد سورت آن بر روی سنگ چاپ می شود که به راحتی قابل دسته بندی است. هوش مصنوعی آیوا قابلیت سورت کردن تمامی رنگ ها را در صورت سفارش کارخانه دارد.