کاربرد اسلب سنگ در دیزاین داخلی و خارجی ساختمان

کاربرد سنگ اسلب در طراحی داخلی و خارجی ساختمان

سنگ اسلب چیست؟

اسلب (Slab) در لغت به معنای ورق یا قطعه است و سنگ اسلب به سنگ‌هایی گفته می‌شود که در ابعاد بزرگ (بزرگتر از ۸۰ سانتی متر، معمولا ۱۲۰ در ۲۲۰ سانت) و معمولا با ضخامت ۲ سانت برش داده شده‌اند. سنگ اسلب می‌تواند طبیعی یا مصنوعی باشد که انواع طبیعی از کیفیت بهتر و قیمت بالاتری برخوردارند. اسلب سنگ به دلیل برتری‌های قابل توجهی که نسبت به سنگ تایل دارد، به طور گسترده در طراحی داخلی و خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مطلب امروز به کاربرد اسلب سنگ در دیزاین داخلی و خارجی ساختمان و نقش دستگاه اسکنر سنگ اسلب در انتخاب سنگ‌ها می‌پردازیم.

کاربرد اسلب سنگ در دیزاین داخلی ساختمان

اسلب سنگ می‌تواند در دکوراسیون داخلی منازل مسکونی و همچنین طراحی داخلی ساختمان‌های تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار گیرد بنابراین فوق العاده همه کاره است. اسلب سنگ می‌تواند در سنگفرش سالن‌های کنفرانس، دکوراسیون داخلی موزه‌ها و نمایشگاه‌ها، کف و دیوارهای لابی هتل‌ها، دیواره‌های استخر، دیواره آسانسور، آشپزخانه و سرویس بهداشتی و … بکار رود. از سنگ اسلب بوک مچ و فورمچ نیز برای هرچه مجلل کردن فضا می‌توان استفاده کرد. در ادامه به متداول‌ترین کاربردهای اسلب سنگ در طراحی داخلی ساختمان می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: سنگ اسلب فورمچ و بوک مچ چیست؟ چه کاربردی دارند؟

سنگ اسلب برای کفپوش

اسلب سنگ غالبا به فرم بوک مچ به عنوان کفپوش مجتمع‌های تجاری بزرگ به کار می‌رود. در برخی مواقع از اسلب سنگ به عنوان کف پوش اماکن عمومی مانند نمایشگاه‌ها و موزه‌ها نیز استفاده می‌شود.

 اسلب سنگ برای آشپزخانه

استفاده از سنگ اسلب در آشپزخانه بسیار متداول است و می تواند فضایی فوق العاده و مدرن ایجاد کند. از سنگ اسلب می‌توانید برای ساخت کانتر آشپزخانه، جزیره آشپزخانه، رویه کابینت، سنگ اُپن، میز ناهارخوری، فضای بین کابینت‌ها و … استفاده نمایید. اسلب سفید از بهترین سنگ‌های اسلب برای محیط آشپزخانه است زیرا باعث می‌شود فضای آشپزخانه بزرگتر و روشن‌تر بنظر برسد. همچنین با ایجاد کنتراست در دکوراسیون آشپزخانه می‌توانید زیبایی آن را دوچندان کنید.

اسلب سنگ برای لابی و راهروها

رایج‌ترین کاربرد سنگ اسلب در فضای ورودی و لابی مجتمع‌های تجاری و مسکونی است. سنگ‌های اسلب با تنوع رنگی مختلف می‌توانند جلوه‌ای شیک و چشم نواز به فضای ورودی ساختمان ببخشند.

اسلب سنگ برای حمام و سرویس بهداشتی

استفاده از اسلب سنگ در کف و دیواره‌های حمام و سرویس بهداشتی و همچنین کانتر سرویس بهداشتی به شما کمک می‌کند که با صرف هزینه‌ای مناسب، یک فضای شیک و مجلل ایجاد کنید. برای حمام و سرویس بهداشتی، سنگ‌های اسلب ضد آب و غیر لغزنده را انتخاب کنید.

کاربرد اسلب سنگ در پذیرایی

سنگ اسلب می‌تواند به عنوان کفپوش یا دیوارپوش پذیرایی نیز بکار رود. همچنین می‌توانید از آن در دیوار پشت تلویزیون، دیوار شومینه، دیوار تراس و … بهره ببرید.

کاربرد اسلب سنگ در اتاق خواب

استفاده از اسلب سنگ در دکوراسیون اتاق خواب به ایجاد فضای آرامش بخش کمک می‌کند. اسلب سنگ می‌تواند به تنهایی یا در ترکیب با سایر مواد مانند چوب، فلز و شیشه در طراحی دکوراسیون اتاق خواب مورد استفاده قرار گیرد.

کاربرد اسلب سنگ در دیزاین خارجی ساختمان

سنگ‌های اسلب در نمای بیرونی ساختمان نیز کاربرد دارند. با این حال استفاده از اسلب سنگ در نمای بیرونی ساختمان باید با در نظر گرفتن چند نکته انجام شود. از جمله:

  • اگر می‌خواهید از سنگ اسلب برای دیوار بیرونی ساختمان استفاده کنید، حتما سنگ‌های اسلب سبک‌تر را انتخاب کنید.
  • سنگ اسلبی که برای نمای بیرونی ساختمان انتخاب می‌کنید، باید از استحکام مناسب و مقاومت بالایی برخوردار باشد.
  • برای نمای بیرونی ساختمان‌های مناطق گرمسیر از سنگ‌های اسلب با رنگ روشن استفاده کنید زیرا گرما را کمتر به خود جذب می‌کنند و کمتر دچار رنگ پریدگی می‌شوند.
  • برای نمای بیرونی ساختمان‌های مناطق سردسیر از سنگ‌های اسلب با تخلل پایین و مقاومت بالا استفاده کنید. همچنین برای ایجاد عایق بهتر توصیه می‌شود سنگ اسلب با رنگ تیره را انتخاب نمایید.

موارد زیر، مهم‌ترین کاربردهای اسلب سنگ در دیزاین خارجی ساختمان هستند:

  • کفپوش‌های خارجی ساختمان (با پرداخت مناسب سطح سنگ)
  • دیوارهای خارجی ساختمان
  • ساخت مجسمه‌های فضای باز و میزهای سنگی
  • قسمت ورودی ساختمان (تا سقف طبقه اول)
  • پاسیو تا طبقه دوم

اسلب سنگ برای چه فضاهایی مناسب نیست؟

اسلب سنگ فوق العاده همه کاره است یعنی می‌توان از آن تقریبا در هر جایی از ساختمان استفاده کرد. با این حال برای رعایت نکات ایمنی و حصول نتایج ماندگار توصیه می‌شود از سنگ اسلب در موارد زیر استفاده نکنید:

نماهای بیرونی که ارتفاع زیادی دارند:

با وجود آنکه سنگ اسلب همچنان در نمای بیرونی ساختمان‌های مرتفع مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما این کار از نظر ایمنی توصیه نمی‌شود. زیرا اسلب سنگ، ابعاد بزرگ و وزن زیادی دارد. به همین خاطر انتقال و حمل آن به ارتفاع بالا دشوار و هزینه بر است. همچنین اتصال سنگ اسلب به نما در ارتفاع بالا می‌تواند چالش برانگیز باشد و در مواقعی مانند زلزله و طوفان، احتمال سقوط و افتادن سنگ وجود دارد.

کف پارکینگ:

استفاده از سنگ اسلب در کف پارکینگ به دو دلیل چندان توصیه نمی‌شود:

اول اینکه ابعاد بزرگ اسلب سنگ باعث می‌شود که ایجاد شیب مناسب در کف پارکینگ دشوار گردد.

دوم اینکه تردد ماشین‌ها در پارکینگ باعث کاهش مقاومت اسلب سنگ شده و احتمال شکستن و خرد شدن آن را افزایش می‌دهد. به همین خاطر توصیه می‌شود از سنگ تایل برای کف پارکینگ استفاده کنید.

دیوار راه پله‌ها:

نصب اسلب سنگ در دیوار راه پله‌ها کار بسیار حساس و ظریفی است. در صورت نصب نادرست اسلب‌ها به دلیل وزن بالایی که دارند، احتمال سقوط و شکستن و وارد آمدن آسیب به افراد و محیط زیرین وجود دارد. بنابراین نصب و طراحی اسلب سنگ در دیوار راه پله باید با حساسیت بالا و توسط یک گروه با تجربه انجام شود.

بهترین اسلب سنگ برای فضای سرویس بهداشتی چیست؟

با توجه به ماهیت مرطوب سرویس بهداشتی بهتر است از اسلب سنگ‌هایی برای این فضا استفاده کنید که تخلخل مناسبی داشته باشند. سنگ اسلب چینی و سنگ اسلب گرانیت جزء بهترین اسلب سنگ‌ها برای سرویس بهداشتی هستند.

مزایای استفاده از سنگ اسلب در طراحی داخلی ساختمان چیست؟

استحکام بالا، ضایعات کمتر، تنوع رنگ و طرح، زیبایی فوق العاده، قابلیت نورپردازی در پشت اسلب سنگ و … از مزایای به کار بردن اسلب سنگ در دیزاین داخلی ساختمان هستند.

آشنایی با دستگاه اسکنر اسلب سنگ و کاربرد آن

با استفاده از دستگاه اسکنر سنگ اسلب می‌توان عکس‌های بسیار باکیفیت از سنگ‌های اسلب تهیه کرد. این عکس‌ها تمام جزئیات سنگ‌ها را نمایان می‌کنند و رنگ واقعی سنگ را نشان می‌دهند. استفاده از سنگ‌های اسلب هم رنگ با طرحی یکسان و منظم می‌تواند منجر به هماهنگی و زیبایی بیشتر فضای داخلی گردد.

این تنها یکی از کاربردها و فواید استفاده از دستگاه اسکنر سنگ اسلب است. شرکت آیوا تولید کننده دستگاه اسکنر سنگ با استفاده از هوش مصنوعی و ویژگی‌های بسیار کاربردی است.

جمع بندی

اسلب سنگ می‌تواند در نمای داخلی و خارجی ساختمان مورد استفاده قرار گیرد و ظاهری شیک و مجلل به محیط ببخشد. در واقع اسلب سنگ می‌تواند در تمام فضاهای ساختمانی بکار رود؛ به شرط آنکه نوع سنگ متناسب با مکان مورد نظر انتخاب شود. کاربرد اسلب سنگ در دیزاین داخلی ساختمان به مراتب آسان‌تر از نمای بیرونی است. برای استفاده از اسلب سنگ در نمای بیرونی ساختمان باید انواع سبک با تخلخل مناسب را انتخاب کنید. همچنین تا حد امکان در ارتفاع بالا از سنگ اسلب استفاده نکنید.

عکس استاندارد

در دستگاه اسکنر آیوا برای عکس برداری، از دوربین های کالیبر شده استفاده شده که باعث می شود عکس سنگ با رنگ واقعی آن در شرایط استاندارد کاملا برابر باشد.
با توجه به اینکه احتمال تغییر شرایط نور دستگاه در دراز مدت وجود دارد، اسکنر در ابتدای روز وضعیت نور دستگاه را چک می کند تا در صورت نیاز نسبت به تغییر ال-ای-دی ها اقدام گردد. بدین صورت اسکنر آیوا همیشه رنگ واقعی سنگ را اسکن می کند و اگر یک سنگ توسط دو اسکنر آیوا اسکن شود، عکس آن ها کاملا یکسان خواهد بود.

Standard
|

Standard —

هوش مصنوعی

سنگ های تولیدی کارخانه با سایز زیر یک متر به علت تغییرات رنگ در اسلب ها، نیاز به دسته بندی و سورت شدن بر اساس رنگ دارند که معمولا در کارخانه ها توسط کارگران انجام می شود. این روند به علت تغییر رنگ سنگ ها در طول روز به علت جابجایی خورشید، خستگی چشم کارگران و دلایل دیگر معمولا با خطا همراه می باشد.
دستگاه آیوا با استفاده از هوش مصنوعی که مخصوص سنگ های هر کارخانه ساخته می شود کار سورت کردن را با دقت بسیار بالا انجام می دهد و عدد سورت آن بر روی سنگ چاپ می شود که به راحتی قابل دسته بندی است. هوش مصنوعی آیوا قابلیت سورت کردن تمامی رنگ ها را در صورت سفارش کارخانه دارد.