پنج نکته که باید در مورد سنگ مرمر بدانید

پنج نکته که باید در مورد سنگ مرمر بدانید

سنگ مرمر از زمان های قدیم برای اهداف بی شماری، از ساختمان ها گرفته تا اثاثیه و آثار هنری استفاده می شده است: سنگ مرمر ماده ای است که به دلیل ظرافت و مقاومت عالی خود در طول زمان محبوب و شناخته شده است.

جهت مشاهده عکس سنگ ساختمانی کلیک کنید.

 

درخشش مطلق

 

نام سنگ مرمر از دوران باستان و دقیقاً از یونان باستان آمده است: این کلمه از فعل ” مارمار ” به معنای ” درخشیدن ” گرفته شده است.

با این حال، علاوه بر سطح نورانی آن، موارد بسیار بیشتری نیز وجود دارد که در ادامه بررسی می کنیم.

 

جواهر طبیعت

 

وقتی صحبت از سنگ مرمر شد، فقط می‌توانیم از ریشه‌های آن شروع کنیم: چگونه این سنگ به ماده‌ای تبدیل می‌شود که همه ما به خوبی می‌شناسیم؟

 

این سنگ به عنوان یک ماده آهکی یا دولومیت در اعماق زمین متولد می شود و صدها سال در آنجا باقی می ماند. در اولین دوره از وجود خود، تحت فشار و دمای زیاد قرار می گیرد که به مرور زمان آن را فشرده و به  بلوک های بزرگ مرمر، متراکم و رنگی تبدیل می کند.

رگهای آن در دوره دگردیسی ایجاد می شود. اینها در واقع کانی های تکه تکه شده به قطعات کوچک هستند که در مقادیر زیاد، شکاف های سنگ اصلی را پر می کنند. دوباره در اثر فشار، همه چیز به آرامی متبلور می شود و به رگه های بازتابنده و درخشان جان می بخشد.

به همین دلیل است که هر تخته سنگ مرمر منحصر به فرد است

 

امکان رنگ بی نهایت

 

سفید، بژ و خاکستری  پر استفاده ترین رنگ ها هستند، اما مطمئناً تنها رنگ های موجود نیستند. در واقع، سایه ها و انواع مختلفی وجود دارد ، از سیاه، زرد، قرمز یا بنفش.

رنگ سنگ عمدتاً به محل استخراج بستگی دارد . هر نوع سنگ مرمر عملاً منحصربه‌فرد و خاص منطقه‌ای است که در آن استخراج می‌شود: در برخی موارد، ویژگی‌های خاصی از سنگ می‌تواند آنقدر خاص باشد که ماده را نه تنها برای منطقه، بلکه برای معدن خاص نیز که از آن استخراج می شود منحصر به فرد کند.

به عنوان مثال، در دره Aosta یک سنگ مرمر با سایه سبز جنگلی تیره خاص به نام سنت دنیس تشکیل شده است، در حالی که سنگ مرمر کلاسیک Carrara که منحصراً در کوه های آلپ آپوان استخراج می شود، سفید با سایه های مختلف خاکستری است.

 

ویژگی های فیزیکی منحصر به فرد

 

از جمله مهمترین ویژگی های سنگ مرمر، توانایی آن در حفظ گرما است، به همین دلیل است که اغلب برای مناطق گرم مانند مدیترانه یا هند انتخاب می شود.

 

در واقع، کاشی‌های ساخته شده از این ماده، برخلاف آنچه که مثلاً در مورد چوب یا بتن اتفاق می‌افتد، زمان بسیار زیادی طول می‌کشد تا گرم شوند و انرژی جذب نمی‌کنند.

 

به همین دلیل سنگ های مرمر برای خنک سازی طبیعی فضاها به شدت توصیه می شود .

 

یک انتخاب مطمئن

 

سنگ های مرمر نرم هستند و این نرمی آن ها را برای مجسمه ها عالی می کند و در عین حال دوام آن را به خطر نمی اندازد. در واقع، اگر به درستی نصب شود، می‌تواند برای قرن‌ها دوام بیاورد

سنگ مرمر همچنین به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد حساسیت آن مشهور است که آن را در بین صاحبان خانه های مبتلا به آلرژی و همچنین در میان خانواده های دارای فرزندان کوچک محبوب می کند.

عکس استاندارد

در دستگاه اسکنر آیوا برای عکس برداری، از دوربین های کالیبر شده استفاده شده که باعث می شود عکس سنگ با رنگ واقعی آن در شرایط استاندارد کاملا برابر باشد.
با توجه به اینکه احتمال تغییر شرایط نور دستگاه در دراز مدت وجود دارد، اسکنر در ابتدای روز وضعیت نور دستگاه را چک می کند تا در صورت نیاز نسبت به تغییر ال-ای-دی ها اقدام گردد. بدین صورت اسکنر آیوا همیشه رنگ واقعی سنگ را اسکن می کند و اگر یک سنگ توسط دو اسکنر آیوا اسکن شود، عکس آن ها کاملا یکسان خواهد بود.

Standard
|

Standard —

هوش مصنوعی

سنگ های تولیدی کارخانه با سایز زیر یک متر به علت تغییرات رنگ در اسلب ها، نیاز به دسته بندی و سورت شدن بر اساس رنگ دارند که معمولا در کارخانه ها توسط کارگران انجام می شود. این روند به علت تغییر رنگ سنگ ها در طول روز به علت جابجایی خورشید، خستگی چشم کارگران و دلایل دیگر معمولا با خطا همراه می باشد.
دستگاه آیوا با استفاده از هوش مصنوعی که مخصوص سنگ های هر کارخانه ساخته می شود کار سورت کردن را با دقت بسیار بالا انجام می دهد و عدد سورت آن بر روی سنگ چاپ می شود که به راحتی قابل دسته بندی است. هوش مصنوعی آیوا قابلیت سورت کردن تمامی رنگ ها را در صورت سفارش کارخانه دارد.