سورت بندی سنگ چیست و چه مزایایی دارد؟

سورت بندی سنگ چیست؟ آشنایی با سورت سنگ

سورت سنگ

سنگ‌ های ساختمانی بسیار متنوع بوده و از نظر نوع، جنس، طرح، رنگ و … متفاوت هستند. سورت سنگ ‌های ساختمانی از موارد تأثیرگذار بر قیمت و کیفیت سنگ است که بهتر است هنگام خرید سنگ به آن توجه شود. سورت کردن سنگ توسط کارخانه یا سنگ بری انجام می‌شود. مراکز سنگ بری معتبر، دقیق‌ترین و با کیفیت‌ترین سورت سنگ را انجام می‌دهند. بنابراین دقت سورت سنگ علاوه بر مشتری برای اعتبار خود کارخانه یا سنگ بری نیز اهمیت دارد. خوشبختانه شرکت آیوا در مجموعه دستگاه‌های خود دارای سورتر سنگ با دقت بسیار بالا است. در ادامه با سورت بندی سنگ، مزایا و کاربرد آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

منظور از سورت سنگ چیست؟

کلمه سورت (sort) به معنای تفکیک کردن، دسته بندی کردن و طبقه بندی اقلام بر اساس یک یا چند ویژگی مشترک است. سورت سنگ به زبان ساده به معنای طبقه بندی سنگ ساختمانی پس از برش و فراوری است که در پایان فرایند تولید سنگ انجام می‌شود. در واقع رنگ و طرح سنگ‌های ساختمانی پس از برش، بهتر و واضح‌تر مشخص می‌شود و می‌تواند بسیار متنوع باشد.

در هنگام سورت سنگ، آنهایی که از نظر ویژگی‌هایی مانند رنگ و طرح با هم هماهنگی دارند، در یک پارت یا دسته قرار می‌گیرند و بدین ترتیب قابل تفکیک هستند. سورت بندی بعضی از سنگ‌ها پیچیده‌تر و دشوارتر است. به عنوان مثال سنگ‌های تراورتن، پیچیده‌ترین و بیشترین سورت بندی را دارند.  در مقابل سورت بندی سنگ‌های گرانیت ساده است و در دو تا سه دسته طبقه بندی می‌شوند. دشواری سورت بندی این نوع سنگ‌ها به دلیل رنگ زمینه و طرح‌های گوناگون آن‌ها است.

سورت کردن سنگ چگونه انجام می‌شود؟

سورت کردن سنگ در بسیاری از کارخانه‌ها به صورت دستی و با چشم انجام می‌شود. این روش زمانبر و خسته کننده بوده و با احتمال خطای بالایی همراه است. زیرا خستگی چشمی زیادی ایجاد می‌کند که میزان دقت در سورتینگ سنگ را کاهش می‌دهد.  همچنین تغییر شرایط آب و هوایی می‌تواند باعث بروز خطا در سورت بندی یا طبقه بندی سنگ‌ها شود. برای مثال زمان سورت کردن سنگ‌ها (صبح، ظهر، شب) یا حتی ابری شدن هوا برای چند لحظه می‌تواند باعث تغییر در نتیجه شود.

روش جدیدتر برای سورت کردن سنگ، استفاده از دستگاهی به نام سورتر سنگ (دستگاه سورت و دسته بندی سنگ) است. دستگاه‌های سورتر  سنگ جدید، کاملا هوشمند هستند و می‌توانند سورت سنگ‌ها را با توجه به اولویت‌ها و نیازهای هر کارخانه سنگ بری به صورت کاملا خودکار و البته دقیق انجام دهند.

در این دستگاه‌ها از هوش مصنوعی برای سورتینگ سنگ استفاده می‌شود. بدین ترتیب که ابتدا با عکس‌برداری‌های متعدد از سنگ‌ها و با توجه به نیازهای خاص کارخانه، سورت‌های دقیق مشخص می‌شود و سپس هوش مصنوعی به صورت کاملا خودکار و بدون نیاز به دسته بندی دستی، سنگ‌ها را سورت بندی می‌کند.

سنگ سورت شده چیست؟

سنگ سورت شده، سنگی است که پس از برش و فراوری بر اساس معیارهای مشخصی دسته بندی شده است. در واقع سنگ‌های سورت شده در هر پارت یا دسته از نظر ویژگی‌های خاصی (رنگ و طرح) به هم شباهت دارند.

کاربرد سورت سنگ های ساختمانی چیست ؟

مهم‌ترین کاربرد سورت سنگ ساختمانی، سهولت انتخاب و استفاده از آن در کارهای ساختمانی است. یکی از مهم‌ترین این کارها، انتخاب سنگ کف است. زیرا اگر سنگ‌های کف به خوبی سورت بندی نشده باشند، کف ساختمان ممکن است به صورت شطرنجی و نامنظم درآید.

همچنین وقتی برای نمای بیرونی یک ساختمان به دنبال سنگ مناسب هستید، علاوه بر جنس و کیفیت سنگ باید به سورت آن نیز توجه کنید. استفاده از سنگ‌های سورت شده در کارهای ساختمانی به خصوص نمای بیرونی ساختمان باعث می‌شود ظاهر نهایی کار کاملا یکدست و هماهنگ باشد زیرا سنگ‌های سورت شده از نظر رنگ و طرح، شباهت بسیار زیادی با هم دارند.

مزایای سورت بندی سنگ چیست؟

سورت بندی سنگ مزایایی دارد که باعث می‌شود سنگ‌های سورت شده پرطرفدارتر باشند، از جمله:

  • امکان انتخاب راحت‌تر برای خریدار
  • افزایش جذب مشتری
  • ایجاد ظاهر مطلوب، یکنواخت و چشمگیر در نمای ساختمان
  • سورت بندی می‌تواند بهای فروش سنگ را افزایش دهد (از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد) که برای کارخانجات سنگ بری یک مزیت محسوب می‌شود.
  • تسهیل روند صادرات سنگ و امکان حضور در بازارهای جهانی
  • امکان ایجاد سیستم انبارداری خودکار و مدیریت فضای انبار با دسته بندی سنگ‌ها
  • افزایش بهره وری خطوط تولید و بالا بردن کیفیت محصولات

سنگ‌های ساختمانی بر اساس چه معیارهایی سورت بندی می‌شوند؟

به طور کلی ۴ معیار اصلی برای سورت بندی سنگ‌های ساختمانی وجود دارد که در زیر به آنها می‌پردازیم.

  • سورت بندی بر اساس طرح و مدل سنگ:

سنگ‌های استخراج شده از معادن مختلف، طرح‌ها و رنگ‌های متفاوتی دارند. در هنگام سورت بندی، سنگ‌هایی که طرح و رنگ یکسانی دارند در یک دسته قرار می‌گیرند. این نوع سورت بندی، خود به دو دسته تقسیم می‌گردد. در حالت اول سنگ‌ها بر اساس رنگ زمینه دسته بندی می‌شوند. در حالت دوم سنگ‌ها بر اساس نوع طرح سنگ، سورت می‌شوند. همانطور که گفتیم این نوع سورت کردن سنگ‌ها برای انتخاب سنگ‌های ساختمانی کف، نما و… بسیار اهمیت دارند.

  • سورت بندی بر اساس ابعاد سنگ:

اصلی‌ترین معیاری که برای سورت بندی سنگ به کار می‌رود، ابعاد آن است. زیرا برای کاربردهای مختلف ساختمانی از ابعاد مختلف سنگ استفاده می‌شود. متداول‌ترین سایز سنگ برای نمای بیرونی و داخلی ساختمان، سایز ۴۰ طولی (عرض ۴۰ سانتی متر و طول آزاد) است.

  • سورت بندی بر اساس کیفیت سنگ:

مهم‌ترن معیارهایی که کیفیت یک سنگ را تعیین می‌کنند، عبارتند از عدم وجود ترک، پوسیدگی و لکه روی سنگ، داشتن لبه‌های سالم، صیقلی بودن سنگ، عدم وجود شیارهای ناهمگون. هر چه کیفیت سنگ بالاتر باشد، با قیمت بیشتری معامله می‌شود.

  • سورت بندی بر اساس ضخامت سنگ:

مورد دیگری که در کاربرد سنگ‌ها اهمیت دارد، ضخامت آنها است. به عنوان مثال سنگ‌های پله با ضخامت ۳ تا ۴ سانتی متر فراوری می‌شوند. در حالیکه سنگ‌های کف و نما ضخامت ۱٫۸ و ۲ سانتی متر دارند.

خرید دستگاه سورت سنگ از آیوا

استفاده از دستگاه سورت سنگ یک روش مطمئن، دقیق و سریع برای طبقه بندی سنگ‌ها است. دستگاه سورت بندی سنگ می‌تواند باعث صرفه جویی در زمان و انرژی نیروی کار، بالا بردن دقت سورتینگ و همچنین افزایش اعتبار کارخانه‌های سنگ بری شود. از طرفی سنگ‌های سورت شده، نمای ساختمانی چشمگیر و یکنواختی ایجاد می‌کنند و به این خاطر پرطرفدار هستند.

برای خرید دستگاه سورتر سنگ می‌توانید از «آیوا» کمک بگیرید؛ متخصصان شرکت آیوا در تمام مراحل فروش و پشتیبانی همراه شما خواهند بود و در کمترین زمان ممکن به رفع سوالات و ابهامات احتمالی شما می پردازند.

عکس استاندارد

در دستگاه اسکنر آیوا برای عکس برداری، از دوربین های کالیبر شده استفاده شده که باعث می شود عکس سنگ با رنگ واقعی آن در شرایط استاندارد کاملا برابر باشد.
با توجه به اینکه احتمال تغییر شرایط نور دستگاه در دراز مدت وجود دارد، اسکنر در ابتدای روز وضعیت نور دستگاه را چک می کند تا در صورت نیاز نسبت به تغییر ال-ای-دی ها اقدام گردد. بدین صورت اسکنر آیوا همیشه رنگ واقعی سنگ را اسکن می کند و اگر یک سنگ توسط دو اسکنر آیوا اسکن شود، عکس آن ها کاملا یکسان خواهد بود.

Standard
|

Standard —

هوش مصنوعی

سنگ های تولیدی کارخانه با سایز زیر یک متر به علت تغییرات رنگ در اسلب ها، نیاز به دسته بندی و سورت شدن بر اساس رنگ دارند که معمولا در کارخانه ها توسط کارگران انجام می شود. این روند به علت تغییر رنگ سنگ ها در طول روز به علت جابجایی خورشید، خستگی چشم کارگران و دلایل دیگر معمولا با خطا همراه می باشد.
دستگاه آیوا با استفاده از هوش مصنوعی که مخصوص سنگ های هر کارخانه ساخته می شود کار سورت کردن را با دقت بسیار بالا انجام می دهد و عدد سورت آن بر روی سنگ چاپ می شود که به راحتی قابل دسته بندی است. هوش مصنوعی آیوا قابلیت سورت کردن تمامی رنگ ها را در صورت سفارش کارخانه دارد.