تاثیر شرایط اقلیمی در انتخاب سنگ های ساختمانی

تاثیر شرایط اقلیمی در انتخاب سنگ های ساختمانی

تاثیر شرایط اقلیمی در انتخاب سنگ ساختمان

ساختمان‌های مدرن دارای قابلیت های مختلف هستند که به طور کلی شامل پایه، فضای داخلی و خارجی و مواد ساختمانی می باشند. در این میان، سنگ های ساختمانی به عنوان یکی از مهمترین موادی که در ساختمان کار می رود محسوب می شوند.جهت مشاهده عکس سنگ ساختمانی کلیک کنید.

انتخاب صحیح سنگ ساختمانی در هر منطقه و شرایط اقلیمی، تاثیر بسزایی در کیفیت ساختمان و کاهش هزینه های نگهداری و تعمیرات آن دارد. در این مقاله به بررسی تاثیر شرایط اقلیمی بر انتخاب سنگ های ساختمانی می پردازیم..

 

شرایط اقلیمی شامل عواملی از جمله دما، رطوبت، بارش، وجود آفتاب و تغییرات سریع در شرایط آب و هوا می باشد. هر یک از این عوامل می توانند تاثیر بسزایی در کیفیت و عمر پایداری سنگ های ساختمانی داشته باشند.

یکی از موارد مهم در انتخاب سنگ های ساختمانی، نوع شرایط آب و هوایی منطقه است. در مناطق خشک و گرم، مصرف سنگ های مقاوم به حرارت و نور خورشید، مانند سنگ های گرانیت یا آتشفشانی، مورد استفاده قرار می گیرند. این سنگ ها به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت و تابش نور خورشید، برای ساختمان هایی که در مناطق گرم و خشک ساخته می شوند، مناسب هستند.

انتخاب سنگ در مناطق با شرایط آب و هوایی بارانی

در مناطق با شرایط آب و هوایی مرطوب و بارانی، سنگ هایی با مقاومت بالا نسبت به رطوبت مورد استفاده قرار می گیرند. سنگ های آهکی، شیل و سنگ های سنگین با خروجی کم آب مانند گرانیت از جمله سنگ هایی هستند که در مناطق مرطوب استفاده می شوند.

انتخاب سنگ در مناطق ساحلی

در نواحی با تغییرات سریع در شرایط آب و هوایی، مانند مناطق ساحلی، سنگ هایی با مقاومت بالا در برابر خوردگی ناشی از تماس با آب دریا، مورد استفاده قرار می گیرند. سنگهای آهکی و سنگ های شیل به دلیل حساسیت بیشتر در برابر تماس با آب دریا، مناسب نیستند. سنگ های گرانیتی و سنگ های آتشفشانی، به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی ناشی از تماس با آب دریا، برای استفاده در ساختمان های ساحلی مناسب تر هستند.

انتخاب سنگ در مناطق شهری

علاوه بر شرایط آب و هوایی، فعالیت های انسانی هم می تواند بر انتخاب سنگ های ساختمانی تاثیر بگذارد. در نواحی شهری دارای آلودگی هوا ، سنگ های ساختمانی با مقاومت بالا به آلودگی و زیست توده های شهری و جریان های هوایی مرتبط با آنها، مناسب ترهستند. به عنوان مثال، سنگ های گرانیتی با مقاومت بالا در برابر آلودگی هوا، برای ساختمان های شهری مناسب هستند.

انتخاب سنگ در مناطق زلزله خیز

همچنین، مقاومت سنگ های ساختمانی به حرارت و فشار، نیز باید در انتخاب مدنظر قرار داده شود. در مناطق زلزله خیز، استفاده از سنگ های ساختمانی با مقاومت بالا به فشار و ضربات حرارتی مناسب است.

در نهایت، در انتخاب سنگ باید به ترکیبات شیمیایی سنگ ها و نیز ظاهر آنها نیز توجه کرد. ترکیبات شیمیایی سنگ ها می تواند تاثیر بسزایی در خصوصیات آنها داشته باشد و قابلیت انعطاف پذیری و تغییر شکل در برابر رطوبت و گرما را کاهش دهد.

 

نتیجه گیری

 

انتخاب صحیح سنگ های ساختمانی در هر منطقه و شرایط اقلیمی، تاثیر مستقیم در کیفیت ساختمان و کاهش هزینه های نگهداری و تعمیرات آن دارد. با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی منطقه، فعالیت های انسانی، مقاومت نسبت به حرارت و فشار، ترکیبات شیمیایی و ظاهر سنگ های ساختمانی، می توان به راحتی سنگ های ساختمانی مناسب برای هر منطقه را انتخاب کرد و از کیفیت ساختمان بالاتری برخوردار شد.

 

عکس استاندارد

در دستگاه اسکنر آیوا برای عکس برداری، از دوربین های کالیبر شده استفاده شده که باعث می شود عکس سنگ با رنگ واقعی آن در شرایط استاندارد کاملا برابر باشد.
با توجه به اینکه احتمال تغییر شرایط نور دستگاه در دراز مدت وجود دارد، اسکنر در ابتدای روز وضعیت نور دستگاه را چک می کند تا در صورت نیاز نسبت به تغییر ال-ای-دی ها اقدام گردد. بدین صورت اسکنر آیوا همیشه رنگ واقعی سنگ را اسکن می کند و اگر یک سنگ توسط دو اسکنر آیوا اسکن شود، عکس آن ها کاملا یکسان خواهد بود.

Standard
|

Standard —

هوش مصنوعی

سنگ های تولیدی کارخانه با سایز زیر یک متر به علت تغییرات رنگ در اسلب ها، نیاز به دسته بندی و سورت شدن بر اساس رنگ دارند که معمولا در کارخانه ها توسط کارگران انجام می شود. این روند به علت تغییر رنگ سنگ ها در طول روز به علت جابجایی خورشید، خستگی چشم کارگران و دلایل دیگر معمولا با خطا همراه می باشد.
دستگاه آیوا با استفاده از هوش مصنوعی که مخصوص سنگ های هر کارخانه ساخته می شود کار سورت کردن را با دقت بسیار بالا انجام می دهد و عدد سورت آن بر روی سنگ چاپ می شود که به راحتی قابل دسته بندی است. هوش مصنوعی آیوا قابلیت سورت کردن تمامی رنگ ها را در صورت سفارش کارخانه دارد.