اسکنر اسلب سنگ چیست؟ + مزایا و کاربرد اسکنر سنگ اسلب

اسکنر اسلب سنگ چیست؟ + مزایا و کاربرد اسکنر سنگ اسلب

 اسلب سنگ  چیست؟

اسلب در زبان لاتین به معنای ورق و قطعه است. سنگ اسلب  یک نوع سنگ ساختمانی نیست بلکه به معنای سنگی است که در کارخانه فراوری شده و در ابعاد بزرگتر برش خورده است. در واقع اسلب، یک روش برش و فراوری سنگ است. اسلب های سنگ‌به عنوان سنگ کف پوش، سنگ تی وی روم یا پشت تلویزیون، دیوار آشپزخانه و سرویس بهداشتی، نما ساختمان و … به کار می‌روند.

اسلب های سنگ‌ زیبایی ظاهری بی‌نظیری دارند و در حال حاضر در طراحی داخلی ساختمان‌ها بسیار پرطرفدار شده‌اند. اسلب ‌های سنگ  را می‌توان به صورت بوکمچ (کنار هم قرار دادن ۲ سنگ اسلب به صورت قرینه) یا فورمچ (کنار هم قرار دادن ۴ اسلب سنگ به صورت قرینه) نیز استفاده کرد. اما در غیر این صورت طرح‌های سنگ‌ها باید شبیه به هم و تکمیل کننده یکدیگر باشند.

سنگ فورمچ

اسکنر اسلب سنگ چه کاری انجام می‌دهد؟

همانطور که گفته شد، اسلب های سنگ‌ در ابعاد بزرگ برش داده می‌شوند بنابراین بسیار سنگین هستند و نمی‌توان آنها را به راحتی جابجا کرد. به همین خاطر نشان دادن کیفیت و نقش و نگارهای سنگ اسلب  به مشتریان همواره جزء دغدغه‌های تولید کنندگان سنگ‌ بوده است. علاوه بر ابعاد بزرگ و وزن سنگین اسلب های سنگ‌ ، جابجایی مداوم آن برای نشان دادن به مشتری ممکن است به آنها صدمه بزند.

اما هر مشکلی راه حلی دارد! تهیه یک آلبوم از تصاویر دقیق و با جزئیات کامل اسلب های سنگ‌  می‌تواند کار را برای مشتری و فروشنده راحت‌تر و سریع‌تر کند. اما عکسبرداری دستی منطقی بنظر نمی‌رسد. زیرا دوربین‌های عکاسی هر چقدر هم دقیق و با کیفیت باشند، نمی‌توانند کلیه نقوش سنگ‌ها را نشان دهند. همچنین شرایط محیطی مانند نور و کیفیت لنز دوربین نیز بر کیفیت عکس نهایی تأثیر می‌گذارد. راه حل استفاده از دستگاهی به نام اسکنر اسلب سنگ است.

اسکنر سنگ اسلب، یک سیستم تصویربرداری هوشمند است که تصاویری دقیق از هر اسلب سنگ به همراه ابعاد دقیق آن تهیه کرده و برای هر تصویر یک بارکد تعریف می‌کند. این بارکد بلافاصله چاپ می‌شود و روی اسلب‌ها چسبانده می‌شود. این کار در ایجاد نظم و مدیریت راحت‌تر سنگ‌های اسلب بسیار موثر خواهد بود. زیرا موقعیت هر سنگ اسلب در انبار دقیقا مشخص است. علاوه بر این مشتری براحتی تصاویر اسلب‌ها را می‌بیند و سنگ مورد نظر را انتخاب و دریافت می‌کند.

از عکس‌های اسکن شده نیز برای طراحی 3D و مشاهده نتیجه نهایی دیزاین داخلی می‌توان به راحتی استفاده کرد. در نتیجه برای طراحان داخلی نیز بسیار کاربردی است.

انواع اسکنر سنگ اسلب

تولید کنندگان سنگ با توجه به نیاز خود می‌توانند یکی از ۳ نوع اسکنر اسلب سنگ زیر را تهیه نمایند.

  • اسکنر اسلب دستی (قابل حمل): این دستگاه برای اسکن قسمتی از اسلب سنگ برای نمونه گیری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اسکنر توسط دست اپراتور روی سنگ حرکت داده می‌شود و تصاویر اسکن شده توسط سنسورهای اسکنر در حافظه آن ذخیره می‌شود. سپس با اتصال اسکنر به کامپیوتر، تصاویر به آن منتقل خواهد شد.
  • اسکنر اسلب ثابت افقی: اسکنر به صورت افقی روی زمین قرار گرفته و اسلب روی نوار نقاله حرکت می‌کند. این نوع اسکنر سنگ، یک گزینه کاربردی و بسیار مناسب برای کارخانجات سنگ‌بری می‌باشد.
  • اسکنر اسلب ثابت عمودی: در این حالت، سنگ به صورت ایستاده قرار می‌گیرد و اسکنر حرکت می‌کند. این نوع اسکنر برای نمایشگاه‌های سنگ که فضا و جای کمتری دارند، مناسب است.

مزایا و آینده اسکن سنگ ها

اسکن سنگ‌ها نسبت به عکسبرداری معمولی از آنها مزایای قابل توجهی دارد و دقیقا به همین خاطر تا این اندازه محبوب و متداول شده است. پروسه اسکن کردن سنگ‌ها شامل دو بخش زیر است:

  • تصویربرداری از سنگ (با استفاده از لنزهای وضوح بالا، دوربین‌های رنگی و منبع نور مناسب)
  • پردازش تصاویر با استفاده از کامپیوتر و صفحه نمایش و ثبت داده‌های حاصل در پایگاه داده

اسکنر سنگ در هنگام تصویربرداری، طول و عرض اسلب سنگ را به طور همزمان جمع آوری می‌کند و هر تصویر اسلب سنگ را به یک بارکد (barcode) اختصاصی مرتبط می‌سازد. این بدان معناست که هر صفحه سنگ یک بارکد منحصربفرد دارد که باعث تسهیل مدیریت اطلاعات دیجیتال در آینده خواهد شد.

با گسترش استفاده از اسکنر سنگ در آینده نزدیک شاهد تحولات قابل توجهی در صنعت سنگ خواهیم بود. به عنوان مثال مدیریت انبار که با روش سنتی به وقت، انرژی و نیروی کار زیادی نیاز دارد، با اسکن کردن سنگ به یک کار ساده و معمولی تبدیل خواهد شد. زیرا با وجود برچسب بارکد روی هر اسلب سنگ، دریافت موجودی و قیمت گذاری به صورت لحظه‌ای قابل انجام است و این به معنای مدیریت آنلاین انبار و کاهش منابع انسانی و مالی مورد نیاز خواهد بود.

خرید اسکنر سنگ اسلب

اسکنر سنگ، دستگاهی است که از سطح هر اسلب، تصویر دقیق و با کیفیتی تهیه می‌کند و سپس آن تصویر را در حافظه خود ذخیره می‌نماید. این تصاویر جزئیات سنگ و هر گونه خراشیدگی و ترک خوردگی که با چشم معمولی قابل شناسایی نیستند را به اپراتور نشان می‌دهند. در پایان یک بارکد که اطلاعات کاملی از سنگ اسلب مورد نظر دارد، کنار اسلب چسبانده می‌شود. اسکنر سنگ یک دستگاه بسیار مفید است و در بخش‌های مختلف کارخانجات سنگ‌بری مانند بخش مدیریت، بخش انبارداری، بخش بازاریابی و فروش و حتی راحتی خریداران سنگ نقش دارد. نصب و راه اندازی اسکنر اسلب سنگ، پروسه کوتاه و آسانی دارد و بر روند تولید نرمال کسب و کار شما تأثیر منفی نمی‌گذارد.

برای خرید اسکنر سنگ اسلب می‌توانید به سایت آیوا مراجعه کنید و با کارشناسان ما برای راهنمایی‌های بیشتر در تماس باشید.

عکس استاندارد

در دستگاه اسکنر آیوا برای عکس برداری، از دوربین های کالیبر شده استفاده شده که باعث می شود عکس سنگ با رنگ واقعی آن در شرایط استاندارد کاملا برابر باشد.
با توجه به اینکه احتمال تغییر شرایط نور دستگاه در دراز مدت وجود دارد، اسکنر در ابتدای روز وضعیت نور دستگاه را چک می کند تا در صورت نیاز نسبت به تغییر ال-ای-دی ها اقدام گردد. بدین صورت اسکنر آیوا همیشه رنگ واقعی سنگ را اسکن می کند و اگر یک سنگ توسط دو اسکنر آیوا اسکن شود، عکس آن ها کاملا یکسان خواهد بود.

Standard
|

Standard —

هوش مصنوعی

سنگ های تولیدی کارخانه با سایز زیر یک متر به علت تغییرات رنگ در اسلب ها، نیاز به دسته بندی و سورت شدن بر اساس رنگ دارند که معمولا در کارخانه ها توسط کارگران انجام می شود. این روند به علت تغییر رنگ سنگ ها در طول روز به علت جابجایی خورشید، خستگی چشم کارگران و دلایل دیگر معمولا با خطا همراه می باشد.
دستگاه آیوا با استفاده از هوش مصنوعی که مخصوص سنگ های هر کارخانه ساخته می شود کار سورت کردن را با دقت بسیار بالا انجام می دهد و عدد سورت آن بر روی سنگ چاپ می شود که به راحتی قابل دسته بندی است. هوش مصنوعی آیوا قابلیت سورت کردن تمامی رنگ ها را در صورت سفارش کارخانه دارد.